Legenda Aanga

Awatar: Legenda Aanga (ang. Avatar: The Last Airbender (głównie), Avatar: Legend of Aang, Avatar: War of The Elements, 2005–2008) – amerykański serial animowany stworzony i wyprodukowany przez Nicktoons Studios w Burbank w Kalifornii przez Bryana Konietzko i Michaela Dante DiMartino. Na podstawie serialu powstał film fabularny oraz dwie gry komputerowe.

Świat Awatara

Akcja rozgrywa się w fantastycznym świecie ludzi, niezwykłych zwierząt i duchów. Świat podzielony jest na 4 narody: Plemię Wody, Królestwo Ziemi, Nomadów Powietrza i Naród Ognia. W każdym z narodów żyją magowie – ludzie zdolni władać ich naturalnym żywiołem, który jest połączeniem konkretnych sztuk walki z elementami mistycznymi. Jest 5 typów magii: magia wody, magia ziemi, magia ognia, magia powietrza, magia energii. Istnieją również odmiany poszczególnych magii:

  • magia krwi – wywodzi się ona z magii wody, polega na tkaniu krwi w drugim człowieku lub innej istocie, powodując przejęcie panowania nad jego ciałem. Została wymyślona przez Hamę, kiedy usiłowała uciec z więzienia Narodu Ognia. Magia Krwi może zostać użyta jedynie w noc pełni księżyca. Jest to technika bardzo potężna, ale i niebezpieczna. Nie tylko sprawia ofiarom ból, ale również zostawia trwały ślad na psychice użytkownika. Jedynymi znanymi Magami Wody, którzy potrafią jej używać są Hama i Katara. W serialu magia ta została użyta dwukrotnie; raz w odcinku „The Puppetmaster” i drugi raz w odcinku „The Southern Raiders”.
  • magia żelaza – wywodzi się z magii ziemi umożliwia kontrolowanie żelaza oraz metalów i pochodnych materiałów.
  • magia piasku – wywodzi się z magii ziemi. To sztuka dzięki której Toph może poruszać, formować i nawet atakować (choć nie jest to pokazane w serialu) piaskiem co pokazuje w księdze trzeciej, kiedy pokazuje Aangowi Ba Sing Se wyrzeźbione w piasku.

Awatar

W każdym pokoleniu istnieje jedna osoba, która jest zdolna władać wszystkimi 4 żywiołami zwana Awatarem. Jest to ludzka reinkarnacja ducha wszechświata. Po swojej śmierci Awatar reinkarnuje się w kolejnej nacji w Cyklu, symbolizującym pory roku: zima dla wody, wiosna dla ziemi, lato dla ognia i jesień dla powietrza. Zgodnie z legendą, Awatar musi nauczyć się władać wszystkimi żywiołami, poczynając od swojego „ojczystego” i kontynuując ich naukę zgodnie z symbolizującymi je porami roku. Najtrudniejsze dla Awatara jest okiełznanie żywiołu przeciwnego do jego wrodzonego, gdyż symbolizują one całkowicie odmienne style walki i doktryny. Przeciwieństwem Magii Ognia jest Magia Wody, a Magii Ziemi – Magia Powietrza. Piąty styl, czyli Magia Energii jest najtrudniejsza. Została odkryta przez starożytnych. Umiejętność ta została jednak zapomniana wraz z upływem czasu. Awatar posiada obronny mechanizm, pozwalający mu na wykorzystanie całej wiedzy i umiejętności swoich poprzednich wcieleń. Jest to tak zwany Stan Awatara, w którym jest on w stanie połączyć siły wszystkich swoich poprzednich żyć. Wchodząc w ten stan, oczy, usta (i tatuaże w przypadku Powietrznych Nomadów) zaczynają świecić, co symbolizuje skupienie energii poprzednich inkarnacji w ciele Awatara. Jednak jeżeli będąc w Stanie Awatar zostanie zabity, cykl reinkarnacji zostanie przerwany i Awatar przestanie istnieć. Przez wieki Awatar utrzymywał pokój pomiędzy wszystkimi 4 narodami. Służył również za pomost pomiędzy realnym światem, a Światem Duchów – domem niezmaterializowanych duchów całego świata.

Opis fabuły

Aang, 12-letni mag powietrza z Południowej Świątyni Powietrza, dowiaduje się, że jest kolejną inkarnacją Awatara. Zazwyczaj Awatar dowiadywał się prawdy o sobie w wieku 16 lat, jednak mnisi, mając na względzie wiszącą w powietrzu wojnę, chcą by Awatar jak najszybciej przywrócił równowagę w świecie. Niedługo po tym decydują się odseparować Aanga od jego mistrza Gyatso i wysłać go do Wschodniej Świątyni, by tam dokończył swój trening.

Zdezorientowany, przerażony nowinami i ciążącą na nim odpowiedzialnością ucieka z domu na grzbiecie swojego latającego bizona – Appy. Podczas podróży przez południowy ocean niespodziewany sztorm spycha Appę pod wodę. Nieświadomie Aang wkracza w Stan Awatara i używa kombinacji Magii Powietrza i Wody, by chronić siebie i Appę, tworząc kulę powietrza otoczoną lodem. Kula zapewnia im dopływ tlenu i ochronę przed burzą, aż do jej zakończenia. Jednak sztorm przenosi ich w pobliże bieguna południowego, gdzie zamarzają w górze lodowej na 100 lat.

Akcja serialu rozpoczyna się wraz z wyjściem Aanga z góry lodowej, kiedy Naród Ognia jest bliski zwycięstwa w globalnej wojnie. Wszyscy Powietrzni Nomadowie zostali zabici przez armię ognia. Wodne Plemiona znajdują się w trudnej sytuacji. Południowe Plemię pozostawia swoich najbliższych bezbronnych wysyłając wszystkich mężczyzn na wojnę, podczas gdy ukryte za potężnymi fortyfikacjami Północne Plemię ogranicza się do obrony. Jedyną prawdziwą zaporą przed wrogiem jest Królestwo Ziemi, jednak Naród Ognia systematycznie i z uporem atakuje jego granice, z każdym kolejnym rokiem zwiększając swoją szansę na zwycięstwo. Dwoje nastolatków z Południowego Plemienia – Katara, początkująca mag wody i jej brat Sokka, wojownik i opiekun plemienia – odnajdują i uwalniają Aanga i Appę z lodowca. Aang szybko odkrywa przerażającą prawdę, o tym, co działo się podczas jego nieobecności. Tego roku kiedy zniknął, Lord Sozin wykorzystał nieobecność Awatara i przelot zwiększającej siłę Narodu Ognia komety (nazwaną Kometą Sozina na cześć Lorda), by wypowiedzieć wojnę pozostałym narodom. Z niedowierzaniem Aang przyjmuje wiadomość, że swój podbój Naród Ognia zaczął od szturmu na Powietrznych Nomadów. Wszystkie Powietrzne Świątynie zostały zniszczone, w nadziei przerwania cyklu reinkarnacji Awatara, zamiast tego czyniąc Aanga ostatnim Powietrznym Nomadem.

Obowiązkiem Aanga jako Awatara jest odbudowanie harmonii i pokoju pomiędzy 4 narodami. Razem z nowymi przyjaciółmi, Katarą, Sokką, Suki i latającym lemurem Momo, oraz poznaną dużo później niewidomą Toph(bandytką), która jest Magiem Ziemi, przemierza świat na grzbiecie Appy, by okiełznać wszystkie 4 żywioły. W wykonaniu zadania przeszkadza mu wygnany Książę Zuko, dla którego złapanie Awatara jest biletem powrotnym do domu(co się okazało nieprawdą, Zuko przyniósł sobie wstyd i potem dołączył do Awatara). Z czasem na jego drodze stanie również Azula, zwodnicza i płomienna siostra Zuko.

W normalnych okolicznościach trening Awatara w okiełznaniu wszystkich żywiołów trwa lata, jednak Aang musi posiąść tę umiejętność i pokonać Lorda Ozai przed końcem lata, gdyż wtedy to ma powrócić Kometa Sozina, która da Lordowi Ozai i innym Magom Ognia siłę do wygrania tej wojny. Jeśli do tego dojdzie nawet Awatar ze swoją pełną mocą nie będzie w stanie przywrócić równowagi na świecie.

Odcinki

Księga 1: Woda

  Tytuł Tytuł polski Premiera Premiera w Polsce
1 The Boy in the Iceberg Chłopiec w górze lodowej 21 lutego 2005 10 lipca 2008
2 The Avatar Returns Powrót awatara 21 lutego 2005 10 lipca 2008
3 The Southern Air Temple Południowa Świątynia Powietrza 25 lutego 2005 11 lipca 2008
4 The Warriors of Kyoshi Wojowniczki z Kyoshi 4 marca 2005 11 lipca 2008
5 The King of Omashu Król Omashu 18 marca 2005 12 lipca 2008
6 Imprisoned Więźniowie 25 marca 2005 12 lipca 2008
7 Winter Solstice (1): The Spirit World Zimowe przesilenie (1): Świat duchów 8 kwietnia 2005 13 lipca 2008
8 Winter Solstice (2): Avatar Roku Zimowe przesilenie (2): Awatar Roko 15 kwietnia 2005 13 lipca 2008
9 The Waterbending Scroll Zwój magii wody 29 kwietnia 2005 14 lipca 2008
10 Jet Jet 6 maja 2005 15 lipca 2008
11 The Great Divide Wielka przepaść 20 maja 2005 16 lipca 2008
12 The Storm Sztorm 3 czerwca 2005 17 lipca 2008
13 The Blue Spirit Błękitny duch 17 czerwca 2005 18 lipca 2008
14 The Fortuneteller Wróżbiarka 23 września 2005 21 lipca 2008
15 Bato of the Water Tribe Bato z Plemienia Wody 7 października 2005 22 lipca 2008
16 The Deserter Dezerter 21 października 2005 23 lipca 2008
17 The Northern Air Temple Północna świątynia powietrza 4 listopada 2005 24 lipca 2008
18 The Waterbending Master Mistrz magii wody 18 listopada 2005 25 lipca 2008
19 The Siege of the North (1) Oblężenie Północy (1) 2 grudnia 2005 28 lipca 2008
20 The Siege of the North (2) Oblężenie Północy (2) 2 grudnia 2005 29 lipca 2008

Księga 2: Ziemia

Tytuł Tytuł polski Premiera Premiera w Polsce
1 The Avatar State Stan awatara 17 marca 2006 1 lutego 2009
2 The Cave of Two Lovers Jaskinia dwojga kochanków 24 marca 2006 8 lutego 2009
3 Return to Omashu Powrót do Omashu 7 kwietnia 2006 15 lutego 2009
4 The Swamp Bagno 14 kwietnia 2006 22 lutego 2009
5 Avatar Day Dzień awatara 28 kwietnia 2006 1 marca 2009
6 The Blind Bandit Ślepa bandytka 5 maja 2006 8 marca 2009
7 Zuko Alone Samotny Zuko 12 maja 2006 15 marca 2009
8 The Chase Pościg 26 maja 2006 22 marca 2009
9 Bitter Work Gorzka praca 2 czerwca 2006 29 marca 2009
10 The Library Biblioteka 14 lipca 2006 5 kwietnia 2009
11 The Desert Pustynia 14 lipca 2006 12 kwietnia 2009
12 The Serpent’s Pass Wężowa Grobla 15 września 2006 19 kwietnia 2009
13 The Drill Wiertło 15 września 2006 26 kwietnia 2009
14 City of Walls and Secrets Miasto murów i tajemnic 22 września 2006 3 maja 2009
15 The Tales of Ba Sing Se Opowieści o Ba Sing Se 29 września 2006 10 maja 2009
16 Appa’s Lost Days Przygody Appy 13 października 2006 17 maja 2009
17 Lake Laogai Jezioro Laogai 3 listopada 2006 24 maja 2009
18 The Earth King Król Ziemi 17 listopada 2006 31 maja 2009
19 The Guru Guru 1 grudnia 2006 7 czerwca 2009
20 The Crossroads of Destiny Rozdroża przeznaczenia 1 grudnia 2006 14 czerwca 2009

Księga 3: Ogień

Tytuł Tytuł polski Premiera Premiera w Polsce
1 The Awakening Przebudzenie 21 września 2007 14 lipca 2010
2 The Headband Opaska 28 września 2007 16 lipca 2010
3 The Painted Lady Malowana Pani 5 października 2007 19 lipca 2010
4 Sokka’s Master Mistrz Sokki 12 października 2007 21 lipca 2010
5 The Beach Plaża 19 października 2007 23 lipca 2010
6 The Avatar and the Firelord Awatar i Władca Ognia 26 października 2007 26 lipca 2010
7 The Runaway Uciekinierka 2 listopada 2007 28 lipca 2010
8 The Puppetmaster Mroczna strona księżyca 9 listopada 2007 30 lipca 2010
9 Nightmares and Daydreams Koszmary i marzenia 16 listopada 2007 2 sierpnia 2010
10 The Day of Black Sun (1): The Invasion Dzień Czarnego Słońca (1): Inwazja 30 listopada 2007 4 sierpnia 2010
11 The Day of Black Sun (2): The Eclipse Dzień Czarnego Słońca (2): Zaćmienie 30 listopada 2007 6 sierpnia 2010
12 The Western Air Temple Zachodnia Świątynia Powietrza 14 lipca 2008 9 sierpnia 2010
13 The Firebending Masters Mistrzowie magii ognia 15 lipca 2008 11 sierpnia 2010
14 The Boiling Rock (1) Wrząca skała (1) 16 lipca 2008 13 sierpnia 2010
15 The Boiling Rock (2) Wrząca skała (2) 16 lipca 2008 16 sierpnia 2010
16 The Southern Raiders Najeźdźcy z Południa 17 lipca 2008 18 sierpnia 2010
17 The Ember Island Players Teatr z Żarzącej Wyspy 18 lipca 2008 20 sierpnia 2010
18 Sozin’s Comet (1): The Phoenix King Kometa Sozina (1): Król Feniks 19 lipca 2008 23 sierpnia 2010
19 Sozin’s Comet (2): The Old Masters Kometa Sozina (2): Starzy mistrzowie 19 lipca 2008 25 sierpnia 2010
20 Sozin’s Comet (3): Into the Inferno Kometa Sozina (3): Morze ognia 19 lipca 2008 27 sierpnia 2010
21 Sozin’s Comet (4): Avatar Aang Kometa Sozina (4): Awatar Aang 19 lipca 2008 30 sierpnia 2010

Dodaj komentarz

Wymagane pola są oznaczone *.